Na bazie autorskich modeli proponujemy i realizujemy systemowe rozwiązania w zakresie tworzenia szerokiego ekosystemu społecznego, który sprzyja rozwojowi człowieka, a w efekcie  – bardziej dojrzałego, innowacyjnego społeczeństwa.

Widzimy tu cztery główne obszary konstytuowania się człowieka i społeczeństwa: rodzina, biznes i środowisko pracy, edukacja oraz świat kultury i mediów mają kluczowy wpływ na tworzenie ekosystemu społecznego, w którym człowiek rodzi się, dojrzewa, uczy się, pracuje, tworzy i odpoczywa.

Te przestrzenie funkcjonowania człowieka wpływają na jego osobowość, system wartości, decyzje, obawy i kompetencje.

Model „wioski” Humanites – Rozwoju Ekosystemu Społecznego autorstwa Zofii Dzik

„Potrzeba całej wioski, aby wychować jedno dziecko” – afrykańskie powiedzenie

Podstawą tożsamości i dojrzałości emocjonalnej człowieka, są zdrowe i trwałe więzi rodzinne oraz relacje z bliskimi osobami. Wśród bliskich osób człowiek uczy się miłości, empatii, akceptacji, stawia pierwsze kroki we wspólnocie.

Szkoła to czas dojrzewania, zdobywania wiedzy na lekcjach, ale również kształcenia umiejętności społecznych i wpływu grup rówieśniczych, to czas nabywania kompetencji przyszłości. Oprócz przygotowania do egzaminów i testów szkoła ma przygotowywać do samodzielnego, odpowiedzialnego i wrażliwego społecznie życia.

Oba te środowiska szkoła i rodzina powinny we współpracy przygotowywać dzieci i młodzież do roli odpowiedzialnych obywateli i przywódców.

Biznes i środowisko pracy mają realne przełożenie na zawodowy i osobisty rozwój człowieka. Biznes to niewykorzystana ciągle siła wpływu społecznego. Im bardziej pracodawcy oddziałują na człowieka i rozwijają go, tym bardziej ten człowiek poza pracą „zasila” swoimi postawami, wartościami kolejne komponenty swojego ekosystemu społecznego. Biznes poprzez wielowymiarowe podejście do rozwoju człowieka wspiera jego dobrostan i sprzyja łączeniu celów biznesowych firmy z celami pracowników. 

„Od ponad dekady wspieram budowanie wysokiej kultury zarządzania, gdzie biznes realizuje swoje cele, a ludzie odnajdują poczucie sensu” – Zofia Dzik, fundatorka Instytutu Humanites

Ma ogromny i wzorcotwórczy wpływ, który stale wzrasta. „Średnia czasu spędzanego przed ekranami wynosi obecnie 6 godzin i 37 minut dziennie. Oznacza to, że przeciętny mieszkaniec Ziemi poświęca ok. 40 proc. swojego życia, włączając w to sen, na korzystanie z urządzeń elektronicznych” (cyt. za Zofia Dzik na łamach Magazynu Think-Tank). Nadmierne korzystanie z mediów i nowych technologii może zatem mieć duży wpływ na rozwój wielu chorób cywilizacyjnych, które wpływają na jakość życia, kondycję psychiczną, sprawność fizyczną.

W oparciu o Model „wioski” Humanites – Rozwoju Ekosystemu Społecznego Zofia Dzik, w ramach ufundowanego Instytutu Humanites, tworzy od wielu lat projekty łączące te obszary, odchodząc od tunelowego podejścia. Efektem tego podejścia jest synergia: jedno środowisko społeczne staje się dźwignią dla pozostałych.

Widać to na przykład w programie Instytutu Humanites, który adresowany jest do liderek i liderów z oświaty: Akademii Przywództwa Liderów Oświaty. #APLO to pierwszy w Polsce program rozwoju przywództwa w edukacji, całoroczna akademia bazuje na wiedzy, doświadczeniach i dobrych praktykach z biznesu. To „MBA” skrojony specjalnie na potrzeby dyrektorek i dyrektorów placówek oświatowych i wychowawczych wraz z programem mentoringowym, w którym 500 menedżerów z biznesu dzieli się swoim doświadczeniem. Więcej o mentoringu na łamach Rzeczpospolita.pl

Dzisiejszy świat potrzebuje świadomych, „wewnętrznie sterowanych” ludzi, wrażliwych społecznie z dobrym ilorazem emocjonalnej inteligencji. Ciekawych świata i drugiego człowieka, chcących i umiejących się uczyć, gotowych wziąć odpowiedzialność. Potrafiących krytycznie myśleć, współpracować z innymi, a także mądrze stawiać granice. Tacy ludzie są w stanie nie tylko wybrnąć z kryzysów, ale też sprostać wyzwaniom rodzącym się na skutek cyfrowej transformacji, w tym być może życia bez pracy.

Model Zofii Dzik służy jako inspiracja dla niektórych firm i regionów w Polsce do budowania na nim swojej strategii.

Spójne przywództwo – holistyczny program wdrożenia kultury zarządzania firmą w oparciu o zrównoważony rozwój człowieka w sferach fizycznej, umysłowej, emocjonalnej i duchowej.

To 8-etapowy program rozwoju liderów i wygrywających zespołów w sferze prywatnej i zawodowej oparty na filozofii zrównoważonego rozwoju. Połączony jest on z budowaniem dobrostanu (wellbeing) w trosce o długotrwały stabilny wzrost firmy. Program wspiera pracowników w ich ważnych rolach społecznych (rodzina, społeczność).

“Spójne przywództwo to model i filozofia budowy kultury, gdzie firma osiąga swoje cele, a ludzie odnajdują poczucie sensu” – Zofia Dzik.

Model Spójnego Przywództwa™ autorstwa Zofii Dzik

Spójne przywództwo ma swoje korzenie w nurtach związanych z psychologią egzystencjalną Viktora Frankla. Model i filozofia została wypracowana przez Zofię Dzik jako odpowiedź na jednowymiarowy rozwój liderów w Polsce po transformacji społecznej w 1989 roku. Model powstał na bazie jej osobistego rozwoju oraz wieloletniego doświadczenia w zarządzaniu spółkami w Polsce i na rynku międzynarodowym.

Jednowymiarowy rozwój

Rozwój głównie w sferze umysłowej związany głównie z obszarem zawodowym, umysłowym. W szczególności zaniedbuje się obszar emocjonalny i duchowy. Jednym z efektów takiego rozwoju jest fakt, iż coraz szersza grupa ludzi radzi sobie dużo lepiej w pracy niż w życiu poza pracą. Jedną z oznak problemu jest poczucie braku sensu i pustka egzystencjonalna współczesnego człowieka, wyzwania w budowaniu relacji, samotność. Warunkiem koniecznym do zmiany jest wielowymiarowy rozwój człowieka.

Wielowymiarowy rozwój

Model oparty na filozofii przywództwa i wielowymiarowego rozwój człowieka pokazuje, że taki rozwój daje korzyści zarówno po stronie zawodowej w postaci bardziej zaangażowanego człowieka o wyższym poziomie samomotywacji (bardziej efektywni pracownicy, o większej satysfakcji z pracy i dużo mniejszej absencji – nawet do 40% ), jak również po stronie prywatnej sprawiając, że człowiek ten czuje się bardziej spełniony i jest również lepszym rodzicem, małżonkiem, partnerem i członkiem społeczności.

Model oparty jest na założeniu, że aby rozwijać innych trzeba najpierw rozwijać siebie i to we wszystkich sferach (fizycznej, umysłowej, emocjonalnej i duchowej). To my jesteśmy ograniczeniem rozwoju naszych najbliższych. A w pracy to poziom rozwoju lidera wyznacza maksymalny poziom rozwoju organizacji. Aby organizacja mogła się rozwinąć musi się rozwinąć również jej lider.

Wyróżniamy 8 kroków modelu, których celem jest „wyrównanie” poziomu rozwoju poza rozwojem umysłowym również w sferze fizycznej, umysłowej, emocjonalnej i duchowej:

Rozwój – Samoświadomość  – Wartości  – Ciało  – Emocje  – Relacje  – Życie  – Talent

Model Spójnego Przywództwa jest powiązany z Modelem Długoterminowego zwrotu z inwestycji w kapitał ludzki.

Nielinearny Model Pętli Rozwoju Społecznego™ autorstwa Zofii Dzik